روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد که به چند روایات بسنده می کنیم:
ابن سنان در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمودند: «هیچ کس از دوستان ما که بغض دشمنان ما را دارد نمی میرد، مگر اینکه رسول الله، امیرالمومنین، امام حسن و امام حسین علیه السلام نزد او حاضر می شوند. پس اورا دیده و بشارتش می دهند؛ اما اگر از دوستان ما نباشد آنان را با ناراحتی و نگرانی می بیند.
و در روایات دیگر آمده است که امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام به حارث همدانی، هر کس بمیرد، مرا خواهد دید، مومن باشد یا منافق.»(1)
در روایت دیگر آمده است که حارث همدانی گوید: «خدمت حضرت امیرالمومنین علیه السلام رسیدم؛ حضرت سوال کردند:
-چه چیز باعث شد تا به اینجا بیایی؟
-محبت شما یا امیر المومنین
-ای حارث، آیا مرا دوست داری؟
-بله، به خدا قسم یا امیر المومنین
-«لو بلغت نفسک الحلقوم رأیتنی حیث تحبّ» زمانی که جانت به گلو برسد، همان گونه که دوستم داری مرا خواهی دید.» (2)
همچنین نقل شده که حضرت رسول صلی الله علیه و اله وسلم به امیر المومنین حضرت علی علیه السلام فرمودند:
«ای علی، دوستداران تو در سه موقع شادمان می شوند: هنگامی که جان آن ها خارج می شود و تو در آنجا آنان را تلقین می کنی؛ و هنگام وارد شدن بر خداوند که آنجا هم تو آنها را معرفی می کنی.»(3)
همچنین امام صادق علیه السلام می فرمایند: «هنگامی که مومنی در حال احتضار است، ولی نمی تواند سخن بگوید، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نزد او حاضر شده و به او مژده بهشت می دهد.» (4)
و در روایت دیگر آمده است: «هنگامی که کافر در حال احتضار باشد رسول الله صلی و الله علیه وآله بالای سر او حاضر شده و به ملک الموت می فرماید: «این شخص، دشمن خدا و رسول خدا و اهل بیتش بوده؛ پس بغض او را داشته باش و بر او سخت بگیر.»(5)
و در آخر با حدیث شریفی از حضرت امام صادق علیه السلام این بخشی را به پایان می بریم:
راوی گوید: شنیدم حضرت صادق علیه السلام می فرمودند:
«...به خدا قسم از شما قبول شود، و به خدا قسم شماها آمرزیده شوید. و بین شما و بین این که مورد غبطه واقع شوید و سرور و روشنایی چشم ببینید چیزی نیست، مگر آن که جان شما به حلقوم رسد.
پس فرمود: هنگامی که چنین شد و احتضار فرا رسید، حاضر شود پیش او رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم و علی و امامان علیه السلام و جبرئیل و میکائیل و ملک الموت علیه السلام؛ پس جبرئیل نزدیک محتضر آید و به رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم عرض کند: این شخص، شما اهل بیت را دوست می داشت، پس شما او را دوست داشته باشید. رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید: ای جبرئیل، این شخص دوست می داشت خداوند و رسول او و اهل بیت او را، پس او را دوست داشته باش. پس جبرئیل می گوید: ای ملک الموت این شخص دوست می داشت خداوند و رسول او و آل رسول او را، پس دوست بدار او را و با او مدارا کن.
پس ملک الموت نزدیک شود به محتضر و گوید: ای بنده خدا، آیا گرفتی آزادی خویش و برائت و امان خود را؟ و آیا در سایه پشتیبان های بزرگ در زندگانی دنیا قرار گرفتی؟ پس خداوند به او توفیق می دهد که بگوید: آری پس از آن ملک الموت گوید: چه چیز بود آن پشتیبان ها؟ جواب دهد: ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام می گوید: راست گفتی، آنچه را که از آن می ترسیدی خداوند تو را از آن امان داد و به آنچه که آرزو داشتی رسیدی؛ بشارت باد تو را به رفاقت گذشتگان نیکو، رسول خدا و علی و امامان از اولاد او علیه السلام؛ پس جان او را با مدارا بگیرد؛ و کفن از بهشت برای او آورده و حنوط او مثل مشک خوشبو باشد. پس با آن کفن او را کفن کنند، و با آن حنوط، حنوط نمایند؛ پس از حُلَّه های (لباس های) زرد بهشتی حلّه ای به او بپوشانند. و وقتی که او را در قبر گذاشتند دری از درهای بهشت بر او باز شود که بر او از روح و ریحان بهشتی داخل شود. پس از آن، به او گفته شود: بخواب همچون عروس در رختخواب خود؛ بشارت باد تو را به روح و ریحان و نعمت های بهشت و پروردگاری که بر تو خشمناک نیست.»(6)
و وقتی که زمان مرگ کافر می رسد، رسول خدا و علی و امامان علیه السلام و جبرئیل و میکائیل و ملک الموت علیه السلام نزد او حاضر شودند. پس، جبرئیل نزدیک او آید و به رسول خدا گوید: «ای رسول خدا، همانا این شخص بغض شما اهل بیت را داشته، پس بغض داشته باش به او. و رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم می فرماید: ای جبرئیل، این بغض داشت به خدا و رسول او و اهل بیت رسول او، پس بغض داشته باش به او. پس جبرئیل گوید: ای ملک الموت، این شخص به خدا و رسول او و اهل بیتش بغض داشته، پس بغض داشته باش به او و سخت بگیر به او. پس جبرئیل گوید: ای ملک الموت، این شخص به خدا و رسول او و اهل بیتش بغض داشته، پس بغض داشته باش به او و سخت بگیر بر او. پس ملک الموت نزدیک شود به او و می گوید: ای بنده خدا، آیا آزادی خود را گرفتی؟ برائت و امان خود را گرفتی و به نگهبان بزرگ در زندگانی دنیا تمسّک جستی؟ می گوید: نه. پس ملک الموت به او می گوید: بشارت باد تو را ای دشمن خدا به غضب خداوند و عذاب و آتش او. اما آنچه را که آرزو داشتی، از دستت رفت؛ و آنچه را که از آن می ترسیدی، بر تو فرود آمد. پس از آن، جانش را با سختی بسیار بیرون آورد؛ و به روح او سیصد شیطان راکه آب دهن به روی وی افکنند بگمارد که اذیّت شود از بوی آن. و وقتی او را در قبر نهند، باز شود به رویش دری از درهای آتش؛که بر او از آن باد شعله ور آتشین می بارد»


1-بحار الانوار، ج 6، ص 178
2-بحار الانوار،ج 6، ص 181
3-بحار الانوار، ج 6، ص 200
4-محمد بی یعقوب کلینی؛ فروع کافی، ج 3، ص 192
5-فروع کافی، ج 3، ص 132
6-علم الیقین، ج 2، ص 854 و 856 فروع کافی، ج 3؛ ص 131

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید